RECENT PUBLICATIONS
Spann, H. (2024). C.A.R.E. – A methodological framework for using pop songs in the EL2 classroom. English Teaching Forum, 62(3), 16-25.
Keplinger, G., Spann, H., & Wagner, T. (2024, September 5). EFL interaction in face-to-face versus synchronous computer-mediated communication settings – a post-secondary mixed methods study. [Paper presentation]. SLTED2024, Brno, Czech Republic.
Spann, H. (2024, September 5). Developing literary and language competences in the EFL classroom through pop songs: An action research study. [Paper presentation]. SLTED2024, Brno, Czech Republic.
Keplinger, G., Spann, H., & Wagner, T. (2024). EFL interaction in face-to-face versus synchronous computer-mediated communication settings – a post-secondary mixed methods study. Pädagogische Horizonte, 8(2).
Spann, H. (in press). Literary and EL2 Learning through pop songs: A methodological framework. In G. Keplinger, E. Kreutner, & A. Schurz (Eds.), New pathways in teaching English: Exploring challenges and innovations from elementary to tertiary education. Trauner Verlag.
Spann, H., & Wagner, T. (2024). Tapping into the educational potential of pop songs in foreign language teaching through action research.[Unpublished manuscript]. Department of English Secondary Education, Pädagogische Hochschule Oberösterreich.
Spann, H. (2023). Zum Verhältnis von Aktionsforschung und Fremdsprachendidaktik: Theoretische Annäherung, Anwendungskontexte und Perspektiven am Beispiel Englischlehrer*innenbildung. In A. Schuster, F. Rauch, C. Lechner, C. Mewald, S. Oyrer, R. Zanin, C. Schweiger, L. Stieger, & S. Zehetmeier (Eds.), Aktionsforschung: Vergangenheit – Gegenwart – neue Zukunft (pp. 234-246). Präsens Verlag.
Kennedy, M., & Spann, H. (2022, September 16). Reflecting on narrative in the Austrian EFL classroom. [Paper presentation]. SLTED2022, Vienna, Austria.
Spann, H., & Wagner, T. (2022). Reading habits and attitudes in first-year EFL student teachers and their implications for literature course design in an Austrian study programme. Language, Culture and Curriculum. DOI: 10.1080/07908318.2022.2138425
Kennedy, M., & Spann, H. (2022, September 16). Reflecting on narrative in the Austrian EFL classroom. [Paper presentation]. SLTED2022, Vienna, Austria.
Keplinger, G., Spann, H., & Wagner, T. (2021). Interaction types in distance learning: Experiences and perspectives of Austrian EFL student teachers. Pädagogische Horizonte, 5(2), 181-202.
Spann, H. (2021, January 22). When Theory Meets Practice -Aktionsforschung in der Erstausbildung von Englischlehrer*innen [Paper presentation]. CARN D.A.CH Online, Klagenfurt, Austria.
Spann, H. (2020). Fremdsprachendidaktischer Theorie-Praxis-Dialog durch Aktionsforschung am Beispiel Englischlehrer*innenbildung an der PH OÖ. Erziehung und Unterricht, 7-8, 678-685.
Spann, H. (2019). Die Learning Study im Fremdsprachenunterricht - eine Fallstudie aus dem Projekt Variate 2|3. In Habicher, A., Kosler, T., Lechner, C., Oberhauser, C., Oberrauch, A., Tursky-Philadelphy, M., Rauch, F. & Schuster, A. (Eds.), Nachhaltige Bildung - Tagungsband zur VII. CARN D.A.CH-Tagung an der Pädagogischen Hochschule Tirol, 18.-19.01.2019, Innsbruck (pp. 296-312). Praesens Verlag.
Lechner, C., & Spann, H. (2019). Action research in language teacher education: Trends, perspectives and projects in Austria. Babylonia, 2, 62-67.
Spann, H., Wagner, T., & Gierlinger, E. (2019). Learning Study im fremdsprachlichen Unterricht Englisch - eine Fallstudie an einem oberösterreichischen Gymnasium zu Potenzialen und Herausforderungen aus LehrerInnenperspektive. In Weber, C., Steinmair, G. & Soukup-Altrichter, K. (Eds.), Lesson Studies in der Pädagog/innen/bildung – Gemeinschaftliche Unterrichtsplanung und Unterrichtsevaluation als Baustein des Lehramtsstudiums in Österreich (pp. 241-260). Springer.
Altrichter, H., Posch, P., & Spann, H. (2018). Lehrerinnen und Lehrer erforschen ihren Unterricht: Unterrichtsentwicklung und Unterrichtsevaluation durch Aktionsforschung (5th ed.). Klinkhardt.
Gierlinger, E., Spann, H., & Wagner, T. (2016). Variation Theory in Austrian Initial EFL Teacher Education: Potentials and Challenges. International Journal of Lesson and Learning Studies, 5(2), 130-141.
Spann, H. (2015). Learning from teachers and pupils in literature: Case-based aesthetic reading in EFL teacher education. Journal of Language and Cultural Education, 23(2), 3-22.