Please select a page template in page properties.

PH-OÖ

Mag. Dr. Dr. Harald Spann

Hochschulprofessor für Fachdidaktik Englisch

Kontakt

Telefon: 0732-7470-7022
Büro: Room 345 (3rd floor)
E-Mail: harald.spann@ph-ooe.at
Adresse: Kaplanhofstraße 40 4020 Linz ÖSTERREICH

CURRENT RESEARCH PROJECTS

  • The ABC Approach to Literature in the EFL Classroom
  • DIGIT:TIME: Digital Technologies, Innovations and Media in English Language Teaching
  • DR. CUELITTLE: Doing Research into the Curricula for English to Facilitate Literature-based Teaching and Learning

Born 12 Dec 1963 in Linz

RECENT PUBLICATIONS

Spann, H. (2024). C.A.R.E. – A methodological framework for using pop songs in the EL2 classroom. English Teaching Forum, 62(3), 16-25.

Keplinger, G., Spann, H., & Wagner, T. (2024, September 5). EFL interaction in face-to-face versus synchronous computer-mediated communication settings – a post-secondary mixed methods study. [Paper presentation]. SLTED2024, Brno, Czech Republic.

Spann, H. (2024, September 5). Developing literary and language competences in the EFL classroom through pop songs: An action research study. [Paper presentation]. SLTED2024, Brno, Czech Republic.

Keplinger, G., Spann, H., & Wagner, T. (2024). EFL interaction in face-to-face versus synchronous computer-mediated communication settings – a post-secondary mixed methods study. Pädagogische Horizonte, 8(2).

Spann, H. (in press). Literary and EL2 Learning through pop songs: A methodological framework. In G. Keplinger, E. Kreutner, & A. Schurz (Eds.), New pathways in teaching English: Exploring challenges and innovations from elementary to tertiary education. Trauner Verlag.

Spann, H., & Wagner, T. (2024). Tapping into the educational potential of pop songs in foreign language teaching through action research.[Unpublished manuscript]. Department of English Secondary Education, Pädagogische Hochschule Oberösterreich.

Spann, H. (2023). Zum Verhältnis von Aktionsforschung und Fremdsprachendidaktik: Theoretische Annäherung, Anwendungskontexte und Perspektiven am Beispiel Englischlehrer*innenbildung. In A. Schuster, F. Rauch, C. Lechner, C. Mewald, S. Oyrer, R. Zanin, C. Schweiger, L. Stieger, & S. Zehetmeier (Eds.), Aktionsforschung: Vergangenheit – Gegenwart – neue Zukunft (pp. 234-246). Präsens Verlag.

Kennedy, M., & Spann, H. (2022, September 16). Reflecting on narrative in the Austrian EFL classroom. [Paper presentation]. SLTED2022, Vienna, Austria.

Spann, H., & Wagner, T. (2022). Reading habits and attitudes in first-year EFL student teachers and their implications for literature course design in an Austrian study programme. Language, Culture and Curriculum. DOI: 10.1080/07908318.2022.2138425

Kennedy, M., & Spann, H. (2022, September 16). Reflecting on narrative in the Austrian EFL classroom. [Paper presentation]. SLTED2022, Vienna, Austria.

Keplinger, G., Spann, H., & Wagner, T. (2021). Interaction types in distance learning: Experiences and perspectives of Austrian EFL student teachers. Pädagogische Horizonte, 5(2), 181-202.

Spann, H. (2021, January 22). When Theory Meets Practice -Aktionsforschung in der Erstausbildung von Englischlehrer*innen [Paper presentation]. CARN D.A.CH Online, Klagenfurt, Austria.

Spann, H. (2020). Fremdsprachendidaktischer Theorie-Praxis-Dialog durch Aktionsforschung am Beispiel Englischlehrer*innenbildung an der PH OÖ. Erziehung und Unterricht, 7-8, 678-685.

Spann, H. (2019). Die Learning Study im Fremdsprachenunterricht - eine Fallstudie aus dem Projekt Variate 2|3. In Habicher, A., Kosler, T., Lechner, C., Oberhauser, C., Oberrauch, A., Tursky-Philadelphy, M., Rauch, F. & Schuster, A. (Eds.), Nachhaltige Bildung - Tagungsband zur VII. CARN D.A.CH-Tagung an der Pädagogischen Hochschule Tirol, 18.-19.01.2019, Innsbruck (pp. 296-312). Praesens Verlag.

Lechner, C., & Spann, H. (2019). Action research in language teacher education: Trends, perspectives and projects in Austria. Babylonia, 2, 62-67.

Spann, H., Wagner, T., & Gierlinger, E. (2019). Learning Study im fremdsprachlichen Unterricht Englisch - eine Fallstudie an einem oberösterreichischen Gymnasium zu Potenzialen und Herausforderungen aus LehrerInnenperspektive. In Weber, C., Steinmair, G. & Soukup-Altrichter, K. (Eds.), Lesson Studies in der Pädagog/innen/bildung – Gemeinschaftliche Unterrichtsplanung und Unterrichtsevaluation als Baustein des Lehramtsstudiums in Österreich (pp. 241-260). Springer.

Altrichter, H., Posch, P., & Spann, H. (2018). Lehrerinnen und Lehrer erforschen ihren Unterricht: Unterrichtsentwicklung und Unterrichtsevaluation durch Aktionsforschung (5th ed.). Klinkhardt.

Gierlinger, E., Spann, H., & Wagner, T. (2016). Variation Theory in Austrian Initial EFL Teacher Education: Potentials and Challenges. International Journal of Lesson and Learning Studies, 5(2), 130-141.

Spann, H. (2015). Learning from teachers and pupils in literature: Case-based aesthetic reading in EFL teacher education. Journal of Language and Cultural Education, 23(2), 3-22.

News & Aktuelles

Katrin Stockhammer ist eine der ersten Absolventinnen des Hochschullehrgangs Quereinstieg an unserer Hochschule. Frau Stockhammer absolvierte den…

Am 12.11. organisierte das FORVET (Forum of Research on Vocational Education and Training) die Veranstaltung "Berufsbildungsforschung im Dialog“. Sie…

Veranstaltungen

TERA FM Livesendung am 21.11.2024 auf Radio FRO 105,0 Mhz, https://www.fro.at oder…