Please select a page template in page properties.

PH-OÖ

Mag. Dr. Dr. Harald Spann

Hochschulprofessor für Fachdidaktik Englisch

Kontakt

Telefon: 0732-7470-7022
Büro: Room 345 (3rd floor)
E-Mail: harald.spann@ph-ooe.at
Adresse: Kaplanhofstraße 40 4020 Linz ÖSTERREICH

CURRENT RESEARCH PROJECTS

  • The ABC Approach to Literature in the EFL Classroom
  • DIGIT:TIME: Digital Technologies, Innovations and Media in English Language Teaching
  • DR. CUELITTLE: Doing Research into the Curricula for English to Facilitate Literature-based Teaching and Learning

Born 12 Dec 1963 in Linz

RECENT PUBLICATIONS

Spann, H. (2024). C.A.R.E. – A methodological framework for using pop songs in the EL2 classroom. English Teaching Forum, 62(3), 16-25.

Keplinger, G., Spann, H., & Wagner, T. (2024, September 5). EFL interaction in face-to-face versus synchronous computer-mediated communication settings – a post-secondary mixed methods study. [Paper presentation]. SLTED2024, Brno, Czech Republic.

Spann, H. (2024, September 5). Developing literary and language competences in the EFL classroom through pop songs: An action research study. [Paper presentation]. SLTED2024, Brno, Czech Republic.

Keplinger, G., Spann, H., & Wagner, T. (2024). EFL interaction in face-to-face versus synchronous computer-mediated communication settings – a post-secondary mixed methods study. Pädagogische Horizonte, 8(2).

Spann, H. (in press). Literary and EL2 Learning through pop songs: A methodological framework. In G. Keplinger, E. Kreutner, & A. Schurz (Eds.), New pathways in teaching English: Exploring challenges and innovations from elementary to tertiary education. Trauner Verlag.

Spann, H., & Wagner, T. (2024). Tapping into the educational potential of pop songs in foreign language teaching through action research.[Unpublished manuscript]. Department of English Secondary Education, Pädagogische Hochschule Oberösterreich.

Spann, H. (2023). Zum Verhältnis von Aktionsforschung und Fremdsprachendidaktik: Theoretische Annäherung, Anwendungskontexte und Perspektiven am Beispiel Englischlehrer*innenbildung. In A. Schuster, F. Rauch, C. Lechner, C. Mewald, S. Oyrer, R. Zanin, C. Schweiger, L. Stieger, & S. Zehetmeier (Eds.), Aktionsforschung: Vergangenheit – Gegenwart – neue Zukunft (pp. 234-246). Präsens Verlag.

Kennedy, M., & Spann, H. (2022, September 16). Reflecting on narrative in the Austrian EFL classroom. [Paper presentation]. SLTED2022, Vienna, Austria.

Spann, H., & Wagner, T. (2022). Reading habits and attitudes in first-year EFL student teachers and their implications for literature course design in an Austrian study programme. Language, Culture and Curriculum. DOI: 10.1080/07908318.2022.2138425

Kennedy, M., & Spann, H. (2022, September 16). Reflecting on narrative in the Austrian EFL classroom. [Paper presentation]. SLTED2022, Vienna, Austria.

Keplinger, G., Spann, H., & Wagner, T. (2021). Interaction types in distance learning: Experiences and perspectives of Austrian EFL student teachers. Pädagogische Horizonte, 5(2), 181-202.

Spann, H. (2021, January 22). When Theory Meets Practice -Aktionsforschung in der Erstausbildung von Englischlehrer*innen [Paper presentation]. CARN D.A.CH Online, Klagenfurt, Austria.

Spann, H. (2020). Fremdsprachendidaktischer Theorie-Praxis-Dialog durch Aktionsforschung am Beispiel Englischlehrer*innenbildung an der PH OÖ. Erziehung und Unterricht, 7-8, 678-685.

Spann, H. (2019). Die Learning Study im Fremdsprachenunterricht - eine Fallstudie aus dem Projekt Variate 2|3. In Habicher, A., Kosler, T., Lechner, C., Oberhauser, C., Oberrauch, A., Tursky-Philadelphy, M., Rauch, F. & Schuster, A. (Eds.), Nachhaltige Bildung - Tagungsband zur VII. CARN D.A.CH-Tagung an der Pädagogischen Hochschule Tirol, 18.-19.01.2019, Innsbruck (pp. 296-312). Praesens Verlag.

Lechner, C., & Spann, H. (2019). Action research in language teacher education: Trends, perspectives and projects in Austria. Babylonia, 2, 62-67.

Spann, H., Wagner, T., & Gierlinger, E. (2019). Learning Study im fremdsprachlichen Unterricht Englisch - eine Fallstudie an einem oberösterreichischen Gymnasium zu Potenzialen und Herausforderungen aus LehrerInnenperspektive. In Weber, C., Steinmair, G. & Soukup-Altrichter, K. (Eds.), Lesson Studies in der Pädagog/innen/bildung – Gemeinschaftliche Unterrichtsplanung und Unterrichtsevaluation als Baustein des Lehramtsstudiums in Österreich (pp. 241-260). Springer.

Altrichter, H., Posch, P., & Spann, H. (2018). Lehrerinnen und Lehrer erforschen ihren Unterricht: Unterrichtsentwicklung und Unterrichtsevaluation durch Aktionsforschung (5th ed.). Klinkhardt.

Gierlinger, E., Spann, H., & Wagner, T. (2016). Variation Theory in Austrian Initial EFL Teacher Education: Potentials and Challenges. International Journal of Lesson and Learning Studies, 5(2), 130-141.

Spann, H. (2015). Learning from teachers and pupils in literature: Case-based aesthetic reading in EFL teacher education. Journal of Language and Cultural Education, 23(2), 3-22.

News & Aktuelles

Die Typisierungsaktion an der PH OÖ findet von 09. bis 14.12.2024 (jeweils von 13:00-14:00 Uhr) statt. Danke für Ihre Unterstützung!

Die PH OÖ unterstützt die UN-Kampagne "Orange the World" gegen Gewalt an Frauen. Die Kampagne findet jährlich zwischen dem 25. November - dem…

Veranstaltungen

Wir bieten umfassende Beratung & Information zu unseren Lehramtsstudienangeboten: Ter…