Venia docendi for English Language Education at the University of Vienna
Professor (PH) for English language Education at PH-OÖ
Head of the Department of Language Education - Fachbereich Sprachliche Bildung
Chairperson of ÖGSD (Austrian Society of Language Didactics)
WASP - Writing in the Academic Subject Pedagogy through a genre-based CLIL methodology
Variate 2|3:
Discet-3:
1975 - 1980 |
Studium der Fächer Leibeserziehung und Anglistik/Amerikanistik an der Universität Salzburg. Graduierung zu Mag. phil |
1981 - 1999 |
English teacher for secondary education |
1986 |
Post-graduate degree in EFL from Trinity College London; Licentiate Diploma for Teachers of English as a Foreign or Second Language |
1988 |
Postgraduate Diploma in the Teaching of English to Speakers of Other Languages from Sheffield Halam University, UK |
1988 - 1999 |
ARGE Leiter für Arbeitsgemeinschaft Anglisten an AHS in Oberösterreich. In dieser Tätigkeit Organisator von unzähligen Fortbildungsveranstaltungen für LehrerInnen an AHS im Bereich Englisch-Sekundarstufe. |
1992 - 1999 |
Vortragender im Bereich Englisch als Fremdsprache für Hauptschullehrerinnen der Pädagogischen Akademie des Bundes in OÖ |
1990 - 1995 |
Editor-in-chief of CIRCUIT: A didactic magazine for English language teachers |
1990 - 1999 |
Leitung einer Arbeitsgruppe des LSR für OÖ zur Erstellung von Arbeitsmaterialien zum Fremdsprachenwettbewerb „Lebende Fremdsprachen“ |
1999 - now |
LPA/LPH Professor für Englisch als Fremdsprache für Hauptschullehrerinnen der Pädagogischen Akademie des Bundes OÖ/PHOÖ |
1999 - now |
Head of the department for English in secondary education |
2002 |
Promotion zum Dr. phil. an der Universität Salzburg. Dissertationsthema: IN-SERVICE and Continuous Professional Development in TEFL: Describing and Evaluating the Change Potential of an International Project |
2007 |
Member of the executive committee: ÖGSD (Austrian society for language methodology) |
2010-2012 | Mitarbeit im nationalen Bildungsprojekt: Fächerkonzepte und Bildung für den Bereich Fremdsprachen; Leitung: Roland Fischer und Ulrike Greiner |
2012 | Organisator der 4. ÖGSD Tagung: Sprachendidaktik-der wissenschaftliche Nachwuchs im Dialog |
2015 |
Chair of „Fachbereich für sprachliche Bildung“ at PH-OÖ |
2015 |
Lecturer at „Alpen-Adria Universität Klagenfurt“: Teaching English for Specific Purposes: CLIL in Secondary Education - Chances, Challenges, and Perspectives |
2015 |
Chair of ÖGSD |
2015 - 2017 |
Externer Vortragender an der Universität Klagenfurt – Kurstitel: Teaching English for Specific Purposes: CLIL in Secondary Education - Chances, Challenges, and Perspectives |
2018 - |
Externer Vortragender an der Universität Wien – Kurstitel: Specific Issues in Language Learning and Teaching |
2019 | Venia docendi in the academic discipline of English Language Education at the University of Vienna |
o LATPFLAT (1997-2000) – Reflective teaching and action reserch in language teaching: An international approach,
o MENDEVAL (1995-1999) – Mentor development and evaluation,
o MEMO – Mehrsprachige Module: modulare bilinguale Ausbildung;
o LAPIS – Aufbau und Implementierung von moderner SprachlehrerInnenausbildung in einem nicht-europäischen Land.
Leiter von unzähligen Fortbildungsveranstaltungen und Lehrgängen für Englisch an der Sekundarstufe Lehrbuchautor und Autor zahlreicher Artikel im Bereich der Methodik und Theorie des Fremdsprachenerwerbs Mitarbeiter in diversen sprachrelevanten Gremien und Arbeitsgemeinschaften (z. B. ARGE Sprachen des bmuk, Leitung MR Dr Koller)
Owner of a blog for the promotion of CLIL https://clilingmesoftly.wordpress.com
Spann, H., Wagner, T. A., & Gierlinger, E. M. (2019). Learning Study im fremdsprachlichen Unterricht Englisch – eine Fallstudie an einem oberösterreichischen Gymnasium zu Potenzialen und Herausforderungen aus LehrerInnenperspektive. In K. Soukup-Altrichter, G. Steinmair, & C. Weber (Eds.), Lessonstudies in der Lehrerbildung. Wiesbaden: Springer.
Date |
Title |
Event and location |
2006-06-14 |
CLIL in Lower Secondary and on a Modular Basis: Results from an Austrian research project |
CLIL Competence-building for Globalization Quality in Teaching through a Foreign Language – Helsinki University Finland |
2007-09-20 |
The use and value of L1 in lower secondary CLIL |
CLIL & immersion classrooms: applied linguistic perspectives. Symposium of the AILA CLIL Research Network ; Department of English, University of Vienna |
2007-09-17 |
CLIL in Sec I: Challenges, Chances and Considerations |
New Developments in EFL across All Levels Alpen-Adria Universität Klagenfurt |
2008-08-24 |
Authentic texts in CLIL: A can of worms or the silver bullet? |
AILA 2008, |
2009-02-27 |
Using texts in modular CLIL |
Bridging the Gap Symposium – Vienna University |
2009-04-09 |
Foreign Language Learning and Motivation |
International Week: St. Mary's University College, Belfast, Nordirland |
2009-05-09 |
CLIL and CEF two uneasy bedfellows |
Intensive Project with Akdeniz University Turkey |
2010-01-20 |
Die CLIL Matrix: Anleitungen für die Praxis |
Disseminationsveranstaltung ÖSZ Graz |
2010-07-11 |
CLIL and Portfolio work = A CLILportfolio for learners and trainee teachers |
Intensive Project with Akdeniz University Turkey |
2010-09-23 |
Morpheus: “There is a difference between knowing the path and walking the path”. The CLIL Matrix, an important guiding tool in CLIL teaching? |
Sprachen lernen: Kompetenzen entwickeln – Performanzen (über)prüfen, 5. Tagung der Österreichischen Gesellschaft für Sprachendidaktik, Innsbruck |
2010-09-28 |
CLIL - eine Chance für die fremdsprachliche Ausbildung an pädagogischen Hochschulen in Österreich: Realitäten und Desiderata |
„Konzepte zur Förderung der Mehrsprachigkeit in der Aus- und Weiterbildung von Sprachenlehrer/innen“ Bundesweite Tagung der PHs, Feldkirch |
2010-09-30 |
CLIL Matrix und CLIL Manual |
CLIL 2010 Conference, Universität Eichstatt, Deutschland |
2011-02-28 |
Why CLIL? Chances and challenges – An Austrian perspective |
Masters course, University of Cordoba, Spanien |
2011-03-04 |
Fusing Content and Foreign Languages |
International Week: St. Mary’s University College, Belfast, Nordirland |
2011-06-02 |
CLIL in tertiary education: a multimodal perspective |
Masters Course, University of Cadiz, Spanien |
2011-10-28 |
CLIL für die Sekundarstufe: Realitäten und Perspektiven |
Universität Graz |
2011-11-25 |
CLIL in European contexts |
University of Ashgabat, Turkmenistan |
2012 -04-19 |
Stay CALM in CLIL |
CLIL 2012: From Practice to Visions; University of Utrecht, Niederlande |
2013-04-05 |
Keep CALM and carry on doing CLIL |
Modernizing Educational Practice Perspectives in Content and Language Intergrated Learning; University of Silesia, Ustron, Polen |
2013-06-07 |
A tale of two teachers – novice CLIL teachers search for a CLIL identity. |
Applied Linguistics Perspectives on Content and Language Integrated Learning (ALP-CLIL); Universidad Autónoma de Madrid, Facultad de Filosofía y Letras, Spanien |
2014-04-05 |
But when it comes to the crunch: On CLIL teachers' language use |
AESLA; Universidad Pablo de Olavide, Seville, Spanien; |
2014-09-03 |
Linguistic capital in CLIL |
EuroSLA-2014, University of York, UK; http://www.york.ac.uk/education/research/crellu/eurosla24/ |
2014-12-05 |
Language growth in non-elitist CLIL - not a foregone conclusion |
ÖLT- Österreichische Linguistentagung, Vienna University, Austria |
2014-12-11 |
Foreign language learning (FLL) principles and methods: From grammar-translation to CLIL |
PH-OÖ, Linz, Austria |
2015-02-19 |
What is CLIL and what is it not? |
University of Granada, Spain |
2015-02-25 |
CLIL in lower secondary education in Austria |
Presentation for visiting Dutch community, PH-OÖ, Linz, Austria |
2015-03-19 |
Variationstheorie und SLA |
PH-OÖ, Linz, Austria |
2015-09-02 |
Teachers’ code switching in CLIL: From nuisance to necessity? |
Vortrag im Rahmen der ICHLE Konferenz, Brussels, Belgium |
2015-11-10 |
Keep CALM and carry on doing CLIL |
Vortrag im Rahmen der “Seventh National CLIL Conference CLIL for All” Conference centre Jaarbeurs Utrecht, The Netherlands |
2015-11-20 |
Das fachdidaktische Potenzial der Variationstheorie |
Vortrag im Rahmen der ÖGSD – 2015 Konferenz: Sprachen und Kulturen vermitteln und vernetzen, Salzburg University, Austria |
2016-07-19 | Language awareness in CLIL: Two un-easy bedfellows and how to CALM them | Vortrag im Rahmen der ALA-Association for language awareness conference: Vienna University; Austria www.wu.ac.at/en/ala2016/ |
2016-11-10/11 | Translanguaging in CLIL: Chances and challenges | Finnish national Board of Education: STEPS-conference; Key-note speaker and workshop leader, Seinäjoki-Finland |
2017-03-19 | Whatever the CLIL cuisine, a pinch of SALTA will help! On teaching content and language through a language-aware CLIL model | AAAL (American Association for Applied Linguistics) – conference, Portland, USA |
2017-03-30 | Ich unterrichte CLIL – nicht Sprachen. Brauchen CLIL-Lehrende pädagogi-sches Wissen zur Vermittlung von Fremdsprachen? | CLILvoc2017: 2. Österreichische BMHS CLIL-Konferenz; Private Uni-versity College of Education, Diocese Linz – Linz, Austria |
2017-11-20 | Implementing and sustaining CLIL: Towards a plausible CLIL pedagogy | Plenary speech at the 2017 Conference of Content and Language Integrated Learning (CLIL) for Primary Educa-tion, co-organized by Tainan Universi-ty and Tainan City Government, Tai-wan. |