Prof (PH) Dr. Mag. Erwin Maria Gierlinger

Hochschulprofessor (PH1)

Prof (PH) Dr. Mag. Erwin Maria Gierlinger

Professor (PH) for Instructed Second Language Acquisition: English

Head of the Department of Language Education

Chairperson of ÖGSD (Austrian Society of Language Didactics)

Kontakt

Telefon: +437327470-7051
Mobil: +699-11933769
Büro: Room 344, 3rd floor
E-Mail: erwin.gierlinger@ph-ooe.at
Adresse: Kaplanhofstraße 40 4020 Linz ÖSTERREICH
Sprechzeiten: please organise per email

Arbeitsschwerpunkte und Projekte

  • ISLA - Instructed second language acquisition
  • CLIL - Content and foreign language integrated learning
  • LLS - Lesson Learning Studies

Recent research projects:

Variate 2|3:

  • A Study into the Potential of Variation Theory in EFL Teaching and Learning ?at Secondary and Tertiary Level

Discet-3:

  • Diagnostic Screening Tools for English Teachers at Tertiary Level-  discet 3 (388 KB): Diagnostic screening tools for English at tertiary level, 2015-2020

Lebenslauf

Professional data:

1975 - 1980

Studium der Fächer Leibeserziehung und Anglistik/Amerikanistik an der Universität Salzburg. Graduierung zu Mag. phil

1981 - 1999

English teacher for secondary education

1986

Post-graduate degree in EFL from Trinity College London; Licentiate Diploma for Teachers of English as a Foreign or Second Language

1988

Postgraduate Diploma in the Teaching of English to Speakers of Other Languages from Sheffield Halam University, UK

1988 - 1999

ARGE Leiter für Arbeitsgemeinschaft Anglisten an AHS in Oberösterreich. In dieser Tätigkeit Organisator von unzähligen Fortbildungsveranstaltungen für LehrerInnen an AHS im Bereich Englisch-Sekundarstufe.

1992 - 1999

Vortragender im Bereich Englisch als Fremdsprache für Hauptschullehrerinnen der Pädagogischen Akademie des Bundes in OÖ

1990 - 1995

Editor-in-chief of  CIRCUIT: A didactic magazine for English language teachers

1990 - 1999

Leitung einer Arbeitsgruppe des LSR für OÖ zur Erstellung von Arbeitsmaterialien zum Fremdsprachenwettbewerb „Lebende Fremdsprachen“

1999 - now

LPA/LPH Professor für Englisch als Fremdsprache für Hauptschullehrerinnen der Pädagogischen Akademie des Bundes OÖ/PHOÖ

1999 - now

Head of the department for English in secondary education

2002

Promotion zum Dr. phil. an der Universität Salzburg. Dissertationsthema: IN-SERVICE and Continuous Professional Development in TEFL: Describing and Evaluating the Change Potential of an International Project

2007

Member of the executive committee:  ÖGSD (Austrian society for language methodology)

2010-2012 Mitarbeit im nationalen Bildungsprojekt: Fächerkonzepte und Bildung für den Bereich Fremdsprachen; Leitung: Roland Fischer und Ulrike Greiner
2012 Organisator der 4. ÖGSD Tagung: Sprachendidaktik-der wissenschaftliche Nachwuchs im Dialog

2015

Chair of „Fachbereich für sprachliche Bildung“ at PH-OÖ

2015

Lecturer at „Alpen-Adria Universität Klagenfurt“: Teaching English for Specific Purposes: CLIL in Secondary Education - Chances, Challenges, and Perspectives

2015

Chair of ÖGSD

 

Other professional activities

     Chairing or member of international projects (LINGUA)

o   LATPFLAT (1997-2000) – Reflective teaching and action reserch in lanuage teaching: An international approach,

o   MENDEVAL (1995-1999) – Mentor development and evaluation,

o   MEMO – Mehrsprachige Module: modulare bilinguale Ausbildung;

o   LAPIS – Aufbau und Implementierung von moderner SprachlehrerInnenausbildung in einem nicht-europäischen Land.

Leiter von unzähligen Fortbildungsveranstaltungen und Lehrgängen für Englisch an der Sekundarstufe Lehrbuchautor und Autor zahlreicher Artikel im Bereich der Methodik und Theorie des Fremdsprachenerwerbs Mitarbeiter in diversen sprachrelevanten Gremien und Arbeitsgemeinschaften (z. B. ARGE Sprachen des bmuk, Leitung MR Dr Koller)

Reviewer for academic journals and publications:

Membership:

  • AILA (Association Internationale de Linguistique Appliquée)
  • DGFF (Deutsche Gesellschaft für Fremdsprachenforschung)
  • ÖGSD (Österreichische Gesellschaft für Sprachendidaktik)

 

Publikationen

  • Gierlinger, CALM – towards a CLIL teacher training model for language sensitive practices, work in progress.
  • Gierlinger, CLIL (Content and Language Integrated Learning) –  Chancen und Herausforderungen für den bildungssprachlichen Fremdsprachenunterricht, accepted for „Erziehung & Unterricht: Schwerpunktheft „Sprache der Bildung und des Lernens: Sprache als Medium der Vermittlung und wesentlicher Bestandteil aller Unterrichtsfächer“
  • Gierlinger, I feel traumatized: Teachers’ beliefs on the roles of languages and learning in CLIL; under review for publication in ICHLE contribution.
  • Gierlinger & Wagner, Vocabulary growth in European CLIL - an exploratory study, 2016, accepted by LACLIL
  • Gierlinger, et al, Variation Theory in Austrian Initial EFL Teacher Education: Potentials and Challenges, International Journal for Lesson and Learning Studies , accepted for publication, 2016
  • Gierlinger, E. M. (2015). "You can speak German, sir": On the complexity of teachers' L1 use in CLIL. Language and Education , 29 (4), p. 347-368.
  • Gierlinger E, (2012). CLIL-ing me softly, English Teaching Professional, Pavilion Publishing, Brighton, 12-14.
  • Gierlinger, Erwin. / Spann, Harald. (2012): Bildung durch Fremdsprachen. In: Fischer Roland, Greiner Ulrike und Bastel Heribert (Hrsg.): Fächerkonzepte und Bildung. Linz: Trauner Verlag (erscheint März 2012), 149-164.
  • Spann, Harald & Gierlinger, Erwin. (2010). „Professionalisierung durch Arbeiten mit Fällen. Eine Studie zur kasuistischen Verwendung literarischer Texte in der Lehramtsausbildung“. In: Erziehung und Unterricht,5/6, 567-575
  • Gierlinger, E., Carre-Karlinger, C., Fuchs, E., & Lechner, C. (2010).  Innovative Impulse aus dem Europäischen Fremdsprachenzentrum des Europarates: Die CLIL-Matrix in der Unterrichtspraxis. . Graz: ÖSZ Praxisreihe 13.
  •  Spann, Harald und Gierlinger, Erwin. (2010): Professionalisierung durch Arbeiten mit Fällen. Eine Studie zur kasuistischen Verwendung literarischer Texte in der Lehramtsausbildung. In: Erziehung und Unterricht 5-6, 567-575.
  • Gierlinger et al, 2007. Content and Language Integrated Learning auf der Sekundarstufe I: Entwicklung, Forschung und Praxis. Schriften der Pädagogischen Akademie des Bundes in Oberösterreich, 44, Rudolf Trauner, Linz.
  • Gierlinger, E: 2007.  The three pillars of modular CLIL: Findings from an Austrian research project, in: Marsh, D and D. Wolff (eds), Diverse Contexts – Converging Goals: CLIL in Europe, Peter Lang
  • Gierlinger, E. (2007). Modular CLIL in lower secondary education: some insights from a research project in Austria. In C. Dalton-Puffer, & U. Smit, Empirical perspectives on classroom discourse (p. 79-118). Peter Lang.
  • Gierlinger, E und U. Prexl, Von der Veränderung der Veränderung: Arbeitssprachenunterricht im Wandel, 2007, in: Feyerer E., Prammer-Semmler E., Prexl-Krausz U., Soukup-Altrichter K. (Hrsg.) (2007): Was verändert sich durch Schulprofilierung? Vier Fallstudien profilierter Hauptschulen. (Linz: Trauner)
  • Gierlinger, E, 2006. Language detectives, English Language Teaching Professional, issue 44, May, 19-21.
  • Gierlinger, E, 2005. Reading in the foreign language classroom: What lesson can we learn from PISA?,  in: English language teaching news, number 52, Spring 2005, 15 -18.
  • Gierlinger, E. 2005. Fremdsprache als Arbeitssprache in Österreich: Situation und Perspektiven, in: Krechel, Hans-Ludwig (Hrsg.) Mehrsprachiger Fachunterricht in Ländern Europas, Gunter Narr, Tübingen, 89-102.
  • Gierlinger, E. (2002). Englisch als Arbeitssprache, EAC, EMI, CLIL – Österreich auf dem Weg von Insellösungen zu Strukturen. Comenius 2.1 Projekt MEMO, Pädagogisches Zentrums der Diözese Graz, Graz.
  • Gierlinger, E. 2002. In-service and continuous professional development in TEFL: Describing and evaluating the change potential of an international project, Unpublished doctoral thesis, University of Salzburg.
  •  Gierlinger, E. (ed). 1999. Sharing the European Language Classroom: A project in international classroom action research, Schriften der Pädagogischen Akademie des Bundes in Oberösterich, vol 3, Universitätsverlag Rudolf Trauner.
  •  Gierlinger, E. (ed). 1998. Reflective Teaching and Action Research in Language Teaching: An International Approach, Schriften der Pädagogischen Akademie des Bundes in Oberösterich, vol 1, Universitätsverlag Rudolf Trauner
  •  Gierlinger, E and N. Stainthorpe. 1995. Practising the alphabet – a different way. Modern English Teacher, vol. 4, no 1, p. 37-39.

     

International and national talks:

 

Date

Title

Event  and location

2006-06-14

CLIL in Lower Secondary and on a Modular Basis: Results from an Austrian research project

CLIL Competence-building for Globalization

Quality in Teaching through a Foreign Language – Helsinki University Finland

2007-09-20

The use and value of  L1 in lower secondary CLIL

CLIL & immersion classrooms: applied linguistic perspectives. Symposium of the AILA CLIL Research Network ; Department of English, University of Vienna

2007-09-17

CLIL in Sec I: Challenges, Chances and Considerations

New Developments in EFL across All Levels

Alpen-Adria Universität Klagenfurt

2008-08-24

Authentic texts in CLIL: A can of worms or the silver bullet?

AILA 2008,

2009-02-27

Using texts in modular CLIL

Bridging the Gap Symposium – Vienna University

2009-04-09

Foreign Language Learning and Motivation

International Week: St. Mary's University College, Belfast, Nordirland

2009-05-09

CLIL and CEF two uneasy bedfellows

Intensive Project with Akdeniz University Turkey

2010-01-20

Die CLIL Matrix: Anleitungen für die Praxis

Disseminationsveranstaltung ÖSZ Graz

2010-07-11

CLIL and Portfolio work  = A CLILportfolio for learners and trainee teachers

Intensive Project with Akdeniz University Turkey

2010-09-23

Morpheus: “There is a difference between knowing the path and walking the path”. The CLIL Matrix, an important guiding tool in CLIL teaching?

Sprachen lernen: Kompetenzen entwickeln – Performanzen (über)prüfen,

5. Tagung der Österreichischen Gesellschaft für Sprachendidaktik, Innsbruck

2010-09-28

CLIL - eine Chance für die fremdsprachliche Ausbildung an pädagogischen Hochschulen in Österreich: Realitäten und Desiderata

„Konzepte zur Förderung der Mehrsprachigkeit in der Aus- und Weiterbildung von Sprachenlehrer/innen“  Bundesweite Tagung der PHs, Feldkirch

2010-09-30

CLIL Matrix und CLIL Manual

CLIL 2010 Conference,  Universität Eichstatt, Deutschland

2011-02-28

Why CLIL? Chances and challenges – An Austrian perspective

Masters course, University of Cordoba, Spanien

2011-03-04

Fusing Content and Foreign Languages

International Week: St. Mary’s University College, Belfast, Nordirland

2011-06-02

CLIL in tertiary education: a multimodal perspective

Masters Course, University of Cadiz, Spanien

2011-10-28

CLIL für die Sekundarstufe: Realitäten und Perspektiven

Universität Graz

2011-11-25

CLIL in European contexts

University of Ashgabat, Turkmenistan

2012 -04-19

Stay CALM in CLIL

CLIL 2012: From Practice to Visions; University of Utrecht, Niederlande

2013-04-05

Keep CALM and carry on doing CLIL 

Modernizing Educational Practice Perspectives in Content and Language Intergrated Learning; University of Silesia, Ustron, Polen

2013-06-07

A tale of two teachers – novice CLIL teachers search for a CLIL identity.

Applied Linguistics Perspectives on Content and Language Integrated Learning (ALP-CLIL); Universidad Autónoma de Madrid, Facultad de Filosofía y Letras, Spanien

2014-04-05

But when it comes to the crunch: On CLIL teachers' language use

AESLA; Universidad Pablo de Olavide, Seville, Spanien; http://aesla2014.tucongreso.es/en/introduction

2014-09-03

Linguistic capital in CLIL

EuroSLA-2014, University of York, UK; http://www.york.ac.uk/education/research/crellu/eurosla24/

2014-12-05

Language growth in non-elitist CLIL - not a foregone conclusion

ÖLT- Österreichische Linguistentagung, Vienna University, Austria

2014-12-11

Foreign language learning (FLL) principles and methods: From grammar-translation to CLIL

PH-OÖ, Linz, Austria

2015-02-19

What is CLIL and what is it not?

University of Granada, Spain

2015-02-25

CLIL in lower secondary education  in Austria

Presentation for visiting Dutch community, PH-OÖ, Linz, Austria

2015-03-19

Variationstheorie und SLA

PH-OÖ, Linz, Austria

2015-09-02

Teachers’ code switching in CLIL: From nuisance to necessity?

Vortrag im Rahmen der ICHLE Konferenz,  Brussels, Belgium

2015-11-10

Keep CALM and carry on doing CLIL

Vortrag im Rahmen der “Seventh

National CLIL Conference

CLIL for All” Conference centre Jaarbeurs Utrecht, The Netherlands

2015-11-20

Das fachdidaktische Potenzial der Variationstheorie
für den Englischunterricht im Sekundarstufenbereich

Vortrag im Rahmen der ÖGSD – 2015

Konferenz: Sprachen und Kulturen  vermitteln und vernetzen, Salzburg University, Austria

2016-07-19

Language awareness in CLIL: Two uneasy bedfellows and how to CALM them

Vortrag im Rahmen der ALA-Association for language awareness conference: Vienna University; Austria https://www.wu.ac.at/en/ala2016/

2016-11-10/11

Translanguaging in CLIL: Chances and challenges

Finnish national Board of Education: STEPS-conference; Key-note speaker and workshop leader, Seinäjoki-Finland;

2017-03-30

Working title: CLIL teachers use of languages

CLILvoc2017; PHDL – Linz Austria